czwartek, 7 marca 2013

Sprawne hamulce to podstawa bezpiecznej jazdy

Podstawowym elementem układu hamulcowego są klocki hamulcowe. W wielu samochodach montowane są tylko z przodu, gdyż przy tylnej osi często spotyka się hamulce bębnowe. Samochody wyposażone w mocniejszy silnik, mają zazwyczaj tarcze hamulcowe zamontowane na  wszystkich czterech kołach.

Jakie są objawy zużycia klocków hamulcowych?

„Grubość okładzin na klockach hamulcowych, można łatwo skontrolować samemu  po zdjęciu kół, poprzez otwory kontrolne w zaciskach hamulcowych. Rowek, który znajduje się w okładzinach służy do określenia stopnia ich zużycia – jeśli przestaje być widoczny, klocki powinny zostać wymienione. Pamiętajmy, że najtańsze zamienniki, mogą mieć sporo minusów takich jak np. mniejsza odporność na obciążenia termiczne i mechaniczne , czy też nieodpasowanie do kształtów zacisków hamulcowych. Materiał okładzin takich klocków nie spełnia najczęściej określonych przez producenta parametrów, co wpływa na żywotność klocków, ale co gorsze na wydłużenie drogi hamowania.” - Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny firmy Auto-Boss.

Przy okazji wymiany klocków nie zapomnijmy o wyczyszczeniu i nasmarowaniu prowadnic zacisków hamulcowych, gdyż od tego również zależy sprawność układu hamulcowego oraz sprawdzeniu stanu tarcz – te z licznymi, głębokimi rowkami oraz grubością mniejszą niż wskazana przez producenta  należy wymienić. Jeżeli tarcze hamulcowe mają na swojej powierzchni wyraźne przebarwienia – tzw. przypalenie powstałe w wyniku ich przegrzania – należy sprawdzić pod kątem bicia. Tarcze z nadmiernym biciem poosiowym również powinny być wymienione na nowe ponieważ powstałe bicie znacznie wydłuża drogę hamowania.  

Trwalsze od tarcz są bębny hamulcowe, które w nowych samochodach są montowane na tylnych osiach. Większość hamulców bębnowych wyposażonych jest w automatyczny mechanizm, odpowiedzialny za odpowiednie zbliżenie szczęk do bębna. Zdarzają się jednak i takie o ręcznej regulacji – sprawdźmy jaki typ jest w naszym samochodzie. Kiedy zauważymy, że cylindry do rozpierania szczęk w bębnach są nieszczelne, wówczas wymieńmy je jak najprędzej. Warto przy tej okazji zadbać o odpowietrzenie układu hamulcowego – tego typu czynności najlepiej powierzyć warsztatowi. Co jakiś czas sprawdzajmy również czy nie należy wymienić płynu hamulcowego – płyn hamulcowy jest silnie higroskopijny, wchłania wilgoć i degraduje się, co prowadzi do osłabienia działania hamulców.

„Kierowcy niestety często lekceważą hamulec ręczny - o jego niesprawnym działaniu dowiadują się najczęściej na przeglądzie technicznym. Sprawny hamulec, to nie tylko bezpieczeństwo ale również wygodna jazda – skontrolujmy stan linki, gdyż ona najczęściej ulega zatarciu.” – dodaje Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny firmy Auto-Boss.


Sprawdzajmy regularnie układ hamulcowy - w razie jakichkolwiek usterek, reagujmy natychmiastowo - od tego zależy bezpieczeństwo nasze jak i innych użytkowników dróg.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz