środa, 31 lipca 2013

Na oponach zimowych w lecie?

Większość kierowców podejmuje decyzje o pozostawieniu opon zimowych na lato za pośrednictwem dwóch powodów. Pierwszym jest oczywiście brak funduszy na zakup opon letnich, a drugim chęć „dojechania” i starcia opon do znacznika (gdy poziom wysokości bieżnika jest bliski znacznikowi zużycia).

Litera prawa

Nie ma w przepisach zakazu jeżdżenia na oponach zimowych w lecie w polskim prawie. Jedyny zapis, jaki może dotyczyć tej spornej kwestii to słowa mówiące o tym, że bieżnik opony musi być wyższy niż 1,6 mm.

A jak jest w praktyce?

Różnica w użytkowaniu opon przeznaczonych na dany sezon, a w użytkowaniu innych rodzajów jest znacząca i potwierdzają ją testy. Jak zbadało to centrum zajmujące się testami i badaniami opon -ADAC nasza droga hamowania, gdy jedziemy 100 km/h może być dłuższa w lecie na oponach zimowych aż o 15 metrów! Co więcej badania te były przeprowadzane na oponach nowych. Wobec tego opony zużyte, po kilku sezonach zimowych na pewno będą miały jeszcze gorsze osiągi.

Kolejną kwestią do poruszenia jest zużycie opony. Czasem wydaję się nam, że choć jeszcze jest troszeczkę bieżnika to przejeździmy kilka tygodni, a może nawet cały sezon… Otóż jest to złudne, gdyż mieszanka gumowa, z jakiej jest wykonana opona zimowa powoduje, że ścierają się one bardzo szybko w temperaturze powyżej 7 stopni Celsjusza. Nie warto nawet wspominać jak opona będzie się zachowywać przy temperaturze 30 stopni, a przy asfalcie 40…

Czy suma summarum można jeździć na zimówkach w lecie?

To będzie zaskoczenie, ale nie ma przeciwskazań, aby stosować opony zimowe  w lecie, ale… No właśnie opony powinny być przynajmniej w 50% zużyte. Drugą ważną rzeczą jest dostosowanie prędkości. Aby droga hamowania była odpowiednia musimy jeździć znacznie wolniej niż na oponach letnich.

Oczywiście najodpowiedniejszym rozwiązaniem jest zakup opon letnich i jazda z pewnością, że nic nam i innym uczestnikom ruchu nic nie grozi. Należy jedank pamiętać o odpowiednim ciśnieniu w oponach

 

 

wtorek, 30 lipca 2013

Ruszył nowy serwis NordGlass w Szczecinie!

29 lipca 2013 roku do dyspozycji mieszkańców Szczecina i okolic oddany został serwis szyb samochodach firmy NordGlass. Warto podkreślić, że to już druga filia w stolicy województwa zachodniopomorskiego. Otwarcie kolejnego oddziału firmy przy ul. 26 kwietnia 79 podyktowane było zarówno rosnącym zapotrzebowaniem w tym regionie Polski na profesjonalne usługi serwisowe wymiany i naprawy szyb, jak i względami praktycznymi.

Atutem nowo otwartego punktu serwisowego przy ul. 26 kwietnia 79 jest strategiczne usytuowanie placówki w przestrzeni miejskiej oraz dogodne warunki lokalowe. Pracownicy serwisu przy ul. 26 kwietnia 79 są gotowi pomóc kierowcom przez 5 dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00. Nowy serwis NordGlass w Szczecinie oferuje naprawę i wymianę uszkodzonej szyby, usługę hydrofobizacji, a także wymianę wycieraczek. Serwis wykonuje usługi dla szyb w samochodach osobowych i dostawczych praktycznie wszystkich marek, modeli i roczników. Profesjonaliści z firmy NordGlass udzielą także fachowych porad odnośnie prawidłowego zabezpieczenia szyb przed dłuższą podróżą. Dodatkowo nowy punkt firmy NordGlass w województwie zachodniopomorskim oferuje pełen zakres likwidacji szkód szybowych zgłaszanych przez klientów firm ubezpieczeniowych.
Najwygodniejszy sposób na umówienie montażu lub naprawy szyby - w tym także w ramach likwidacji szkody z ubezpieczenia - to kontakt telefoniczny z ogólnopolską infolinią NordGlass: 801 181 181 lub zgłoszenie chęci kontaktu na www.nordglass.pl.
Serwis przy ul. 26 kwietnia 79 - jak każda filia NordGlass - udziela bezterminowej gwarancji na wykonywane usługi. Dzięki temu, że sieć serwisów szyb samochodowych NordGlass pokrywa cały kraj,  każdy kierowca może wybrać dogodną dla siebie lokalizację i skorzystać z usług profesjonalnego, markowego serwisu szyb samochodowych.  Warto podkreślić, że z sieci serwisów NordGlass korzysta rocznie ponad 100 000 klientów.


Serwis Szyb Samochodowych NordGlass  - Filia Szczecin II
ul. 26 kwietnia 79
71-126 Szczecin

Tel. 91 485 30 83
Infolinia: 801 181 181

Godziny otwarcia:
pn – pt: 8:00-16:00

NordGlass Sp. z o.o.
ul. Bohaterów Warszawy 11
75-211 Koszalin
e-mail: sekretariat@nordglass.pl
http://www.nordglass.pl

Zlokalizowana w Koszalinie firma NordGlass to właściciel największej i najlepiej rozpoznawalnej w Polsce sieci serwisowej, która świadczy usługi w zakresie naprawy i wymiany szyb samochodowych na terenie całego kraju oraz wiodący europejski producent szyb dla branży motoryzacyjnej, produkujący najwyższej klasy szyby czołowe do ponad 1300 najpopularniejszych modeli samochodów i dystrybuuje je w całej Europie i poza jej granicami.

poniedziałek, 29 lipca 2013

Gosia Rdest nadal prowadzi w klasyfikacji nagrody „Who Zoom Award” w Formule 4

Gosia Rdest nadal prowadzi w klasyfikacji nagrody  „Who Zoom Award" w Formule 4

Areną zmagań kierowców w piątej rundzie wyścigów Formuły 4 był tor Brands Hatch w Wielkiej Brytanii. Weekendowe wyścigi dostarczyły zarówno kibicom, jak i samym zawodnikom wielu emocji. Dla Małgosi szczególnie udany był drugi wyścig, w którym wyprzedziła 4 kierowców i startując z 19 lokaty ostatecznie uplasowała się na 15 miejscu. Dzięki znakomitej jeździe Małgosia nadal utrzymuje prowadzenie w klasyfikacji nagrody „Who Zoom Award", która zostanie przyznana zawodnikowi z największą liczbą udanych manewrów wyprzedzania w przeciągu całego sezonu. W pozostałych dwóch wyścigach Małgosia zajęła 19 i 17 miejsce, a w klasyfikacji generalnej Polka awansowała o jedną lokatę i plasuje się na 17 miejscu.


Jazda na znakomitym torze Brands Hatch była wielkim wyzwaniem, gdyż praktycznie nie mieliśmy treningów na tym obiekcie. Podczas wyścigów było mnóstwo walki i kilka niebezpiecznych sytuacji. Dużo satysfakcji sprawia mi fakt, że udało mi się utrzymać pozycję lidera w klasyfikacji nagrody „Who Zoom Award". W końcu, czy jest jakiś kierowca, który nie lubi wyprzedzać?! - powiedziała po wyścigach Małgosia. Bardzo pomógł mi mój nowy driver coach Joe Osborne, któremu serdecznie dziękuję za cenne wskazówki. Zmartwiło mnie tylko niepowodzenie mojego kolegi z zespołu, Matta Bella, który miał wypadek i być może ma złamany nadgarstek.  Ryzyko jest jednak wpisane w ten sport - dodała polska zawodniczka.


Kolejne zmagania Formuły 4 odbędą się już 17 i 18 sierpnia na torze Silverstone.

Wyniki sportowe Gosi można śledzić na stronie internetowej - www.gosiardest.pl, na Facebooku: Gosia Rdest - Life is a Race oraz Twitterze https://twitter.com/GosiaRdest

 

Dodatkowe informacje

Małgorzata Mazur

Media Metropolis

mmazur@mediametropolis.pl,

tel. (22) 26 60 532 / 601 280 484

wtorek, 23 lipca 2013

Rok pod znakiem Barracudy

Rok pod znakiem Barracudy


– Barracuda to na chwilę obecną produkt, który stawia naszą firmę w ścisłej światowej czołówce - przyznaje Tadeusz Ożarowski, prezes firmy ALEX sp. z o.o. – Wtryskiwacz został zauważony przez przedstawicieli branży LPG w kraju i za granicą, o czym najlepiej świadczą: duże zainteresowanie na targach, pozytywne recenzje oraz wyniki jego sprzedaży. Perspektywy rozwoju tego produktu są niezwykle obiecujące. Cieszę się, że pod wieloma względami udało nam się już teraz przegonić innych polskich producentów – dodaje Ożarowski.

Barracuda została wykonana z wysokiej jakości materiałów, co pozwala na uzyskiwanie znakomitych znakomitych parametrów, dzięki którym wtryskiwacz jest niezwykle szybki i wydajny - otwiera się w 1,9 ms, a czas zamknięcia wynosi 1,2 ms (przy zasilaniu 12 V i ciśnieniu 1,2 bara). Nie bez znaczenia jest też wydajność -115 NL/min - dzięki czemu Barracuda może być stosowana w jednostkach napędowych do 40 KM/cylinder. W praktyce oznacza to, że wtryskiwacz pokrywa zapotrzebowanie  większości aut poruszających się po naszych drogach. Barracudy mogą być ze sobą łączone za pomocą dedykowanych magistrali paliwowych w listwy składające się z 2, 3 lub 4 wtryskiwaczy. Istnieje również możliwość montażu  pojedynczych wtryskiwaczy, zasilanych przez magistrale rozdzielające. Żywotność wtryskiwacza wynosi ponad 500 mln cykli. Ponadto firma ALEX zapewnia gwarancję na swój produkt na okres 2 lat lub do 100 tys. km przebiegu.

Wprowadzony na rynek w kwietniu 2012 r. wtryskiwacz marki Barracuda otrzymał  dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007-2013. Zachęcony sukcesem sprzedażowym Barracudy producent zapowiada już wprowadzenie do swojej oferty kolejnego produktu. Prezentacja wysokowydajnego wtryskiwacza LPG/CNG marki Napoleon ma nastąpić w najbliższym czasie.

czwartek, 11 lipca 2013

Wielkie zmiany w popularnym sklepie AlejaOpon.pl

Jeden z nich - AlejaOpon.pl, dodatkowo wprowadził właśnie szereg udogodnień, dzięki którym zakup ogumienia staje się jeszcze prostszy i bardziej komfortowy.

Nowości są widoczne w zasadzie w każdym aspekcie funkcjonowania e-sklepu. Przede wszystkim jednak, dzięki nawiązaniu współpracy z dwoma kolejnymi, stałymi dostawcami, oferta sprzedażowa firmy została rozbudowana do ponad 15 000 produktów.

- Jeszcze większa baza opon dostępnych za pośrednictwem naszego sklepu online gwarantuje, że teraz każdy naprawdę znajdzie coś dla siebie. Tym bardziej, że przy tej okazji poprawiliśmy również sposób wyszukiwania poszczególnych produktów – mówi Łukasz Bazarewicz ze sklepu internetowego AlejaOpon.pl.

Nowa wyszukiwarka pozwala dokładniej filtrować dostępne opony, w zależności od wybranych przez nas parametrów: szerokości, profilu, średnicy, a także segregując ofertę wg Indeksu prędkości czy ładowności.

Zmiany w działaniu sklepu pozwolą także wyświetlać rezultaty naszego wyszukiwania w oparciu o status danej oferty. Dzięki temu łatwo dotrzemy do produktów oznaczonych jako promocja, nowość, bestseller czy wyprzedaż.

Twórcy sklepu nie zapomnieli przy tym o klientach nieco mniej zaawansowanych:

- Jeśli nie wiemy jaka opona będzie dla nas optymalna, możemy ograniczyć rezultaty wyszukiwania tylko do tych, pasujących do posiadanego przez nas auta – wyjaśnia przedstawiciel sklepu AlejaOpon.pl.

Dodatkowo, aby uniknąć niemiłego zaskoczenia w postaci chwilowego braku danego produktu w ofercie, obok każdej opony znajdziemy aktualizowaną co 24 godziny informację o jej dostępności.

Oprócz tego, wraz z rozszerzeniem oferty i nowymi sposobami wyszukiwania, zmieniono też szatę graficzną i layout:

- Nowy wygląd naszej strony to kolejny ukłon w kierunku aktualnych i potencjalnych klientów, który pozwala na jeszcze dokładniejsze i znacznie szybsze poruszanie się po sklepie. Zależało nam przede wszystkim na tym, by oferta stała się bardziej czytelna a interfejs bardziej przyjazny– mówi na koniec Łukasz Bazarewicz.

Opony semi slick – co to jest

Opony semi slick różnią się od zwykłej opony nie tylko bieżnikiem, który składa się tylko z rowków i na próżno szukać w nim lamelek. Opona semi slick oczywiście ma mniej rowków niż tzw. opona sportowa. Jednak ważnym elementem jest także twardsza mieszanka gumowa.  Wszystko to ma zapewnić mocne trzymanie się podczas bardzo zmiennej jazdy.

 

Pomimo wszystkich różnic opony semi slick są dopuszczone do ruchu po normalnej drodze. Większość z nas ten rodzaj kojarzy tylko z torów wyścigowych, rajdów itp.

Jakie są cechy opony semi slick?

- zapewnia stabilność przy dużych prędkościach i nerwowych ruchach kierownicą

- nie deformuje się

- lepiej sprawdza się przy wchodzeniu w zakręty

- szybko się nagrzewa

- krótka droga hamowania (na suchym)

- posiada sztywne ściany boczne, co pomaga przy ewentualnej deformacji opony

- opona ta zużywa się znacznie szybciej niż inne, zwłaszcza przy ostrej jeździe

- do opon semi slick często trzeba kupować osobne alufelgi

- jest stosunkowo droższa od tradycyjnych opon

- posiada bardzo złe rezultaty przy mokrej nawierzchni zwłaszcza przy hamowaniu, gdyż nie posiada bogatego systemu rowków odprowadzających wodę

- są wytrzymałe w bardzo ekstremalnych warunkach

- Powodują duży opór toczenia i wówczas zrasta się spalanie paliwa auta

Praktycznie każda znacząca marka opon posiada swój model opony semi slick. Ale powstaje pytanie czy suma summarum opłaca się ją montować?
Zużycie, pomimo co zostało napisane wcześniej zależy bardzo od nawierzchni, samochodu, stylu jazdy itd. Jednak generalnie jest to opona do jazdy na suchej letniej powierzchni i raczej nie na polskie drogi…

środa, 10 lipca 2013

Bezpieczeństwo dziecka w samochodzie

Bezpieczeństwo dziecka w samochodzie

Nie jest to prawdą, gdyż ze względu na niski wzrost dzieci, pasy nie są w stanie ich odpowiednio chronić.


Jak wybrać właściwy fotelik?

Nawet najbezpieczniejszy miejski samochód nie zapewni właściwej ochrony dziecku, jeżeli nie będzie wyposażony w odpowiednie siedzenie. Decydując się na zakup fotelika należy wybierać atestowane marki, precyzyjnie dostosowane do wagi dziecka. Ważne jest też dokładne sprawdzenie, ile punktów uzyskał wybrany przez nas model w teście ADAC, co świadczy o jego bezpieczeństwie. Następnym krokiem w znalezieniu idealnego dla nas modelu, jest sprawdzenie, czy nasz samochód posiada ISOFIX - system, dzięki któremu jesteśmy w stanie przymocować fotelik bezpośrednio do karoserii auta. Często możliwe jest domontowanie specjalnych zaczepów w profesjonalnym salonie samochodowym, co warto rozważyć zwłaszcza, jeżeli mamy w planach dłuższe podróże. Wybierając konkretny model, dobrze jest zasięgnąć opinii na jego temat w Internecie lub wśród znajomych oraz sprawdzić czy pasuje on do naszego samochodu.Zdarza się, że niektóre siedziska w poszczególnych modelach aut nie stoją stabilnie. Dlatego zawsze przed kupnem fotelika lub nowego auta zaleca się sprawdzenie ich kompatybilności. Jazda próbna z Mazdą czy inną marką z całą pewnością pozwoli rozwiać wszelkie wątpliwości.


Przedziały wagowe

Kolejną rzeczą, na którą koniecznie muszą zwrócić uwagę dokonujący wyboru rodzice, są kategorie wagowe. Absolutnie niedopuszczalne jest kupowanie produktu znajdującego się w innym przedziale niż nasze dziecko. Wielu rodziców z powodów finansowych decyduje się na zakup większego fotelika, co jest przyczyną mniej skutecznej ochrony najmłodszego pasażera. Zazwyczaj pogrupowane są one w kategorie: 0-13 kg, 9-18 kg, 25-36 kg oraz bardziej uniwersalne: 0-18 kg, 9-25 kg i 9-36 kg. Kierując się szczegółowymi wytycznymi producenta, precyzyjne dobranie fotelika nie powinno sprawić problemu nawet rodzicom kompletującym wyprawkę dla ich pierwszego dziecka.


Mając na uwadze dobro malucha, każdy rodzic powinien przewozić go wyłącznie w foteliku, bądź - w przypadku dzieci starszych - na podkładce samochodowej, niezależnie od tego, czy w planach jest dłuższa podróż czy tylko codzienne poruszanie się po mieście.

Wygodne przewożenie rowerów w samochodzie

Wygodne przewożenie rowerów w samochodzie

O ile w wielu przypadkach nie jest to żaden szczególny problem, to już chociażby pasjonaci rowerów muszą poradzić sobie z kilkoma poważnymi kwestiami związanymi z transportem czegoś takiego. W końcu jeśli nie posiadamy żadnego większego samochodu, to w pełni wygodne i przede wszystkim przewiezienie swojego roweru na większą odległość może być po prostu bardzo trudne – warto zatem wiedzieć o tym, że obecnie w sklepach znajdziemy całe mnóstwo ciekawych rozwiązań, które bardzo nam przy tym pomogą.

                Do zdecydowanie najważniejszych propozycji dla każdego, kto chce przewieźć swój rower w pełni bezpiecznie z pewnością zaliczają się przede wszystkim bagażniki rowerowe, którymi powinien zainteresować się absolutnie każdy zmotoryzowany miłośnik rowerów. Ich wybór jest obecnie bardzo szeroki, dzięki czemu dosłownie zawsze będziemy w stanie znaleźć wśród nich coś, co w stu procentach będzie nam odpowiadało. Podstawową ich zaletą jest po prostu ogromna wygoda jaką możemy cieszyć się w czasie przewożenia rowerów za ich pomocą. Zamontowanie roweru jest przy nich bardzo proste, dzięki czemu nigdy nie będziemy musieli przejmować się żadnymi skomplikowanymi mechanizmami z tym związanymi. Co więcej, w przypadku niektórych bagażników tego typu będziemy mogli od razu przewieźć kilka rowerów jednocześnie, zatem doskonale nadają się one również i na wyjazdy rodzinne. Dodatkową zaletą jest także i to, że nie kosztują one wbrew pozorom szczególnie wiele, a oprócz tego niektóre ich modele są na tyle uniwersalne, że będziemy mogli korzystać z nich w wielu różnych samochodach.

                Skorzystanie z takich właśnie bagażników jest w takim razie jednym ze zdecydowanie najlepszych sposobów na wygodne oraz bezpieczne przewiezienie jednego lub kilku rowerów nawet na nieco dalszych trasach. Jak najbardziej warto zatem zainteresować się nimi nieco bliżej, bowiem nie kosztują one nawet szczególnie wiele, a równocześnie w znacznym stopniu będą mogły umilić absolutnie każdą wycieczkę z rowerami.

wtorek, 9 lipca 2013

Kupujesz samochód? – dobrze poznaj jego historię!

Wiele czynników wpływa na wartość rynkową auta. Jednym z nich jest jego bezwypadkowa historia. Wielu właścicieli może próbować ukryć informację o zdarzeniach drogowych z udziałem wystawionego na sprzedaż samochodu. Dokumentem wskazującym powód wykonanej wymiany szyby jest z pewnością certyfikat wydawany przez firmę NordGlass. Potwierdza on, że dokonana w serwisie NordGlass usługa nie została wykonana na skutek uszkodzenia w kolizji drogowej.

  Certyfikat NordGlass prawdę Ci powie...

Niezwykle istotna zarówno z punktu widzenia sprzedawcy, jak i potencjalnego nabywcy używanego auta jest informacja o dotychczasowej historii pojazdu. W rozwianiu wątpliwości, co było powodem wymiany szyby czołowej, tylnej lub bocznej, pomocny będzie z pewnością wydawany wyłącznie przez firmę NordGlass – właściciela największej i najlepiej rozpoznawalnej w Polsce sieci serwisów szyb samochodowych - specjalny certyfikat.
„Jeśli szyba wymagała wymiany z uwagi na zdarzenia losowe, takie jak pęknięcie lub uszkodzenie punktowe wystawiamy certyfikat zaświadczający, że w danym dniu w punkcie serwisowym NordGlass dokonano usługi wymiany szyby, która nie uległa zniszczeniu w wyniku wypadku drogowego. Zawiera on dokładne informacje, kiedy, w samochodzie określonej marki i o wskazanym numerze rejestracyjnym, specjaliści z firmy NordGlass dokonali wymiany uszkodzonej szyby czołowej, tylnej lub bocznej.  Dzięki takiej dokumentacji zarówno aktualny, jak i przyszły właściciel auta otrzymuje sygnowane znakiem marki NordGlass potwierdzenie, że powodem wymiany szyby w jego samochodzie nie był wypadek. Warto o tym pamiętać, bo taki certyfikat uwiarygadnia dotychczasową historię auta. Jest to szczególnie ważne, jeśli planujemy sprzedaż samochodu.” – mówi Grzegorz Wroński z firmy NordGlass.


NordGlass - sprawdzone źródło informacji


Warto wziąć pod uwagę fakt, że certyfikat wystawiany w punktach serwisowych NordGlass na terenie całego kraju w ramach usługi wymiany szyby samochodowej stanowi najlepszą gwarancję, że szyba została wymieniona przez doświadczonych specjalistów przy wykorzystaniu innowacyjnego sprzętu i najwyższej jakości materiałów. Jak podkreśla Grzegorz Wroński z firmy NordGlass: „Profesjonaliści z sieci NordGlass każdego dnia dokonują kilkudziesięciu wymian szyby w różnych pojazdach, pracując w oparciu o najbardziej zaawansowaną technologię pracy i najwyższej jakości rozwiązania, w tym renomowaną chemię montażową. Naczelną zasadą firmy jest stosowanie produktów pochodzących wyłącznie od dostawców, posiadających odpowiednie referencje, właściwie udokumentowane parametry techniczne oferowanych materiałów montażowych. Przyjętym przez nas standardem jest również dokumentowanie prowadzonych prac. Każda wymiana szyby dokonywana w punktach sieci montażowej NordGlass jest rejestrowana, zaś przechowywane informacje zawierają między innymi dokumentację fotograficzną. Ponadto udzielamy bezterminowej gwarancji na usługi wykonane we własnych serwisach, która respektowana jest we wszystkich punktach sieci na terenie Polski” - wskazuje ekspert z firmy NordGlass.
Każdy kierowca kupujący używane auto wolałby wiedzieć, czy było ono wcześniej „bite”. Niezwykle pomocny w odkryciu prawdy jest unikalny certyfikat wydawany przez jedyną ogólnopolską sieć serwisów wymiany i naprawy szyb NordGlass. Dokument to wiarygodne potwierdzenie przyczyny wymiany szyby samochodowej w aucie. Warto skorzystać z tego rozwiązania - dokumentując historię naprawy auta mamy pewność, że pozostaje one bezpiecznym środkiem transportu, które zapewnia jego obecnym i przyszłym właścicielom komfortową podróż.

NordGlass Sp. z o.o.
ul. Bohaterów Warszawy 11
75-211 Koszalin
e-mail: sekretariat@nordglass.pl
http://www.nordglass.pl

Zlokalizowana w Koszalinie firma NordGlass to właściciel największej i najlepiej rozpoznawalnej w Polsce sieci serwisowej, która świadczy usługi w zakresie naprawy i wymiany szyb samochodowych na terenie całego kraju. NordGlass to również wiodący europejski producent szyb dla branży motoryzacyjnej, który produkuje najwyższej klasy szyby czołowe do ponad 1300 najpopularniejszych modeli samochodów i dystrybuuje je w całej Europie i poza jej granicami.

Ulga w podróży latem, czyli sprawna klimatyzacja

Ulga w podróży latem, czyli sprawna klimatyzacjaJednak, by stale cieszyć się przyjemnym chłodem w aucie, warto zawczasu przyswoić sobie kilka zasad używania „klimy” oraz przynajmniej raz do roku dokonać jej pełnego przeglądu. Podpowiadamy, na co należy zwrócić szczególną uwagę i jak nie dopuścić do kosztownych napraw.

Panujące powszechnie przekonanie, że skoro klimatyzacja działa prawidłowo, to nie warto jej w żaden sposób serwisować, jest błędem. Podobnie, jak w przypadku układu hamulcowego czy zawieszenia, do jej długiego i sprawnego działania niezbędna jest przede wszystkim regularna kontrola.

- O istnieniu serwisów klimatyzacji kierowcy przypominają sobie zwykle dopiero wówczas, gdy pojawiają się pierwsze problemy: głośne dźwięki podczas włączania „klimy”, słabsze chłodzenie lub jego całkowity brak. A żeby uniknąć tego typu niespodzianek, wystarczy raz w roku dokonać pełnego przeglądu układu – wyjaśnia Łukasz Bazarewicz z Centrum Motoryzacyjnego Martom w Białymstoku.

Przegląd ten pozwoli nam odpowiednio przygotować klimatyzację do wytężonej pracy. Dodatkowo, jeśli w porę odpowiednio nie zadbamy o sprężarkę czy chłodnicę, to kwota oscylująca w okolicy 200 zł, którą „zaoszczędziliśmy” nie dokonując corocznej kontroli, szybko może urosnąć do kilkuset czy nawet kilku tysięcy złotych, które będziemy musieli zapłacić w razie konieczności naprawy czy wymiany poszczególnych elementów.

Stały serwis jest niezbędny także dlatego, że nie da się samodzielnie sprawdzić np. poziomu czynnika chłodzącego. Do tego potrzebny jest specjalny sprzęt, który komputerowo wskaże niedobór i podpowie, jaka powinna być właściwa ilość substancji.

Kilka prostych kroków

Przegląd klimatyzacji powinien składać się z kilku czynności. Punktem wyjścia zawsze jest sprawdzenie szczelności układu. Później należy wymienić olej, odessać stary czynnik chłodzący i w jego miejsce zaaplikować nowy.

Kolejny krok stanowi wymiana filtra kabinowego, który ma za zadanie oczyszczać powietrze tłoczone do wnętrza kabiny samochodowej.

- W parze z wymianą tego filtra powinno także iść odgrzybianie układu klimatyzacji. Z uwagi na zdrowie zarówno pasażerów, jak i samego samochodu, nie powinniśmy pomijać żadnej z tych czynności, ani ich rozdzielać – podpowiada przedstawiciel Martomu.

Oprócz pozbycia się nieprzyjemnego zapachu z auta, odgrzybianie ma bowiem także na celu usunięcie z układu wszelkich, szczególnie niebezpiecznych dla dzieci, wywołujących rozmaite alergie drobnoustrojów.

Najpopularniejszą metodą odgrzybiania jest tzw. ozonowanie. W skrócie polega ono na wytworzeniu za pomocą specjalnego generatora ozonu, który następnie zostaje wprowadzony do wnętrza układu klimatyzacji. Ten sposób jest nie tylko skuteczny, ale, w przeciwieństwie np. do stosowania środków chemicznych, także naturalny.

Klima także zimą

Oprócz dokonywania regularnych przeglądów, by stale cieszyć się sprawną klimatyzacją, należy także poznać kilka zasad jej prawidłowego używania:

- Przede wszystkim należy uświadomić sobie, że z klimatyzacji powinniśmy korzystać nie tylko w czasie upałów. Zimą dzięki niej szybciej odparowują bowiem szyby, a dodatkowo może przecież pełnić funkcję grzewczą – opisuje Łukasz Bazarewicz.

Jest to o tyle istotne, że nagłe rozpoczęcie intensywnego chłodzenia po kilku miesiącach przestoju często powoduje uszkodzenia poszczególnych elementów układu, skutkując przy tym dość drogimi naprawami.

Z całą pewnością, by utrzymać optymalną temperaturę w aucie, nie warto też włączać klimatyzacji tylko na kilka chwil. Dużo lepszym rozwiązaniem jest ustawienie nieco mniejszego, ale stałego nasilenia jej działania. Dotyczy to zwłaszcza dłuższych podróży, bowiem w trasie, przy nieco wyższej prędkości, wyhamowujące po wyłączeniu „klimy” łopatki sprężarki łatwo mogą ulec złamaniu.

Popularne usterki

Odpowiednio eksploatowana i stale sprawdzana klimatyzacja, o ile nie została uszkodzona mechanicznie czy w wyniku wypadku, zasadniczo nie powinna przysparzać nam żadnych kłopotów.

Problemy zaczynają się zwykle, kiedy np. kupujemy używany samochód, a poprzedni właściciel „zapomniał” o regularnych przeglądach:

- W takich przypadkach, po zaaplikowaniu nowego czynnika chłodzącego, po kilku dniach mogą pojawić się problemy ze sprężarką, bowiem długo nieużywane elementy układu ulegają automatycznemu uszkodzeniu – dodaje prezes grupy Martom.

Poza tym, najczęściej spotykaną usterką klimatyzacji, jest nieszczelność przewodów. Te wykonane z aluminium można odpowiednio pospawać, pozostałe zaś trzeba po prostu wymienić na nowe.

poniedziałek, 8 lipca 2013

Kolejne udane starty Gosi Rdest w Formule 4

Kolejne udane starty Gosi Rdest w Formule 4

Czwarta runda wyścigów Formuły 4 gościła w miniony weekend na torze Oulton Park w Wielkiej Brytanii. Weekendowe zmagania młodych kierowców dostarczyły kibicom i zawodnikom wielu emocji. Dla Małgosi szczególnie udany był pierwszy wyścig, w którym wyprzedziła 5 kierowców i startując z 19 lokaty ostatecznie uplasowała się na 14 miejscu. Dzięki brawurowej jeździe Małgosia nadal utrzymuje prowadzenie w klasyfikacji nagrody „Who Zoom Award", która zostanie przyznana zawodnikowi z największą liczbą udanych manewrów wyprzedzania w przeciągu całego sezonu. W pozostałych dwóch wyścigach Małgosia zajęła 15 i 16 miejsce, a w klasyfikacji generalnej Polka utrzymuje 18 lokatę.


 

To już czwarty weekend serii Formuła 4. Widzę swoje stałe postępy na torze, które znajdują odzwierciedlenie w coraz wyższych lokatach w poszczególnych wyścigach. Bardzo się cieszę, że udało mi się utrzymać pozycję lidera w klasyfikacji nagrody „Who Zoom Award". Wyprzedzanie to jeden z najprzyjemniejszych elementów ścigania się i chyba nie ma kierowcy, który by tego nie lubił - powiedziała po wyścigach Małgosia. Właśnie z sukcesem zakończyłam sesję na studiach, więc teraz całą energię mogę poświęcić Formule 4. Myślami jestem już na torze Brands Hatch, gdzie odbędzie się kolejna runda - dodała polska zawodniczka


Kolejne zmagania Formuły 4 odbędą się już 27 i 28 lipca na torze Brands Hatch.

Wyniki sportowe Gosi można śledzić na stronie internetowej - www.gosiardest.pl, na Facebooku: Gosia Rdest - Life is a Race oraz Twitterze https://twitter.com/GosiaRdest

piątek, 5 lipca 2013

Czym są filtry powietrzne?

Na początek wyjaśnienie – czym w ogóle są filtry powietrza? W skrócie można napisać, że to części urządzeń, których zadaniem jest oczyszczanie przepływającego przez nie powietrza. Zamontowane w odpowiednim miejscu przyciągają drobinki kurzu, dzięki czemu to, co wydostaje się na zewnątrz jest czyste. 

To szczególnie istotne w różnego rodzaju silnikach. Tam powietrze musi być maksymalnie oczyszczone, aby nie zakłócać pracy urządzenia. Dlatego zestawy filtrów stosowane są we wszystkich samochodach, motocyklach i innych maszynach wykorzystujących silniki spalinowe. 

Filtry suche

Co nie znaczy, że wszędzie stosowane są takie same filtry powietrza. Jednym z dwóch najpopularniejszych rodzajów są te mokre. Ponieważ nie są doskonałe, powoli wychodzą jednak z użycia. Ich niedoskonałość wynika bezpośrednio z zasady, według której są skontruowane. 

Pierwotnie były to drobne, wielowarstwowe siatki, które pokrywano olejem. Olej miał za zadanie przyciągać zanieczyszczenia i unieruchamiać je na powierzchni filtra. Problem w tym, że nie wszystko udawało się w ten sposób oczyścić. Poprawa sprawności filtrowania (przez zmianę kąta nawiewu) sprawiała natomiast, że były to urządzenia duże i kłopotliwe w użytkowaniu. 

Filtry mokre

Dlatego powstały wersje suche, zwane popularnie papierowymi. Te są dzisiaj znacznie popularniejsze i używane są we wszystkich nowych konstrukcjach. Nie bez przyczyny. Ich sprawność sięga 99,9 proc. Jak widać jednak, nie jest to skuteczność całkowita. Przez taką filtrację przedostają się niektóre zanieczyszczające cząsteczki. 

Jak działają wersje suche? Podstawą ich konstrukcji jest specjalny papier mikroporowaty. Papier ten nasycony jest odpowiednimi substancjami i ułożony w sposób harmonijkowy wewnątrz cylindra. Takiego, jak w każdym samochodzie. Powierzchnia filtrowania jest duża, przekracza kilka metrów kwadratowych. Sam filtr jest jednak niewielki. 

Kiedy wymieniać system filtracji? 

Pytanie, które pojawia się w tym momencie brzmi: czy filtry powietrzne montowane są w samochodach raz, na zawsze, czy też trzeba je wymieniać? Odpowiedź nie jest zachęcająca. Filtry trzeba wymieniać i to regularnie. Dlaczego? Ponieważ każda drobinka kurzu, każde zanieczyszczenie, które na nich osiada, obniża skuteczność takiego filtra. Koniec końców przychodzi taki moment, że filtr przestaje spełniać swoją funkcję. 

Większość producentów samochodów ustala termin wymiany filtrów na 15-20 tys. km. W niektórych przypadkach dystans jest większy. Jednak w praktyce najlepiej wymieniać filtr powietrza wtedy, kiedy wymieniany jest olej. 

O wymianie powinni najczęściej myśleć ci, którzy używają samochodu w mieście lub trudnych warunkach. Ich wymiana nie jest trudna, jednak z reguły lepiej polegać na doświadczonym mechaniku. Ten dobierze odpowiedni filtr i sprawnie zamieni stary i zużyty, na nowy.

czwartek, 4 lipca 2013

Poland Trophy Extra!

Poland Trophy Extra!

Po czerwcowej rundzie Poland Trophy Dragon Winch Extreme, wielbiciele rajdów przeprawowych mieli w perspektywie długie wakacje. Kalendarz imprez świecił pustkami, a głód jazdy nie odpuszcza. Na szczęście dla maniaków off-roadu jest nadzieja. Namówieni przez zawodników, organizatorzy PTDWE spontanicznie podjęli się organizacji dodatkowego rajdu.

Poland Trophy Extra odbędzie się w dniach 16-17 sierpnia, na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Impreza nie będzie zaliczana do klasyfikacji łącznej PTDWE, ale będzie odwoływać się do najlepszych tradycji Poland Trophy.

Na piątek zaplanowano Prolog i objazd trasy. Prawdziwa przeprawa rozpocznie się w sobotę – do pokonania będą cztery odcinki specjalne – dwa w kamieniołomie Wysoka, dwa w kamieniołomie Ogrodzieniec.

Zawodnicy będą rywalizować w dwóch klasach – Extreme Mechanic i Advance Electric. W tej pierwszej wystartują zawodnicy którzy w swoich pojazdach mają wyciągarki mechaniczne. Zawodnicy którzy w PTDWE startują w klasach Advance i Challenge będą startować w Advance Electric.

Bazą rajdu będzie Centrum Rozrywki Jura w Ogrodzieńcu. Więcej szczegółów na stronie rajdu www.polandtrophy.pl

Źle napompowane opony w całej Europie. Jakie skutki?

Jakie są grzechy kierowców?

Według corocznego badania przeprowadzanego przez Bridgestone znaczna większość, bo blisko aż 80% kierowców całkowicie nie interesuję się ciśnieniem w oponach. Najczęstszym problemem są niedopompowane opony. Problem jest poważny, bo jak wynika z badań z każdym rokiem kierowcy są mniej świadomi problemu.
Drugą kwestią są opony niezdatne do jazdy z powodu ich zużytego bieżnika, który znajduję się na poziomie poniżej znacznika bezpieczeństwa. Warto wspomnieć, że jazda na oponach z bieżnikiem poniżej 1,6 mm jest zabroniona. W Polsce za jazdę na ’łysych’ oponach można dostać mandat nawet w wysokości 500 złotych, a w wielu przypadkach policjanci decydują się na odebranie dowodu rejestracyjnego samochodu. Według badań aż jedna czwarta kierowców ma takie opony.

Czym grozi nie przestrzeganie podstawowych zasad konserwacji opon?

Po pierwsze niedopompowane opony zwiększają opór toczenia, przez co zwiększa się zużycie paliwa. Wobec tego kierowcy poświęcają więcej domowego budżetu na paliwo. Szacuje się, że opony, które mają 0,5 bara mniej niż powinny mieć zwiększają zużycie paliwa o około 2,5 procent. Jest to dużo, zwłaszcza jeżeli jeździmy na dalekie trasy. Do tego dochodzi kwestia emisji zanieczyszczeń do atmosfery, w tym szkodliwego dwutlenku węgla.

Zużyte opony także wpływają na poziom efektywności paliwowej, ale ważniejsza kwestią jest bezpieczeństwo. Samochód ze złym ciśnieniem w oponach ma mniejszą stabilność na drodze i słabej reaguje na manewry wykonywane przez kierowcę. Znaczną kwestią jest tutaj wydłużona droga hamowania. Jest ona ważna zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Jak podano w tych samych badaniach w wyniku nieodpowiedniego ogumienia w Europie w 2012 roku doszło do ponad 150 tys. wypadków, z czego 6 procent było ze skutkiem śmiertelnym.

Co należy robić?

Niedopompowane opony powodują ich szybsze i nierównomiernie zużycie.  Odpowiednie wartości ciśnienienia w oponach znajdują się przy wlewie paliwa lub na bocznym słupku przy drzwiach kierowcy. Jeżeli mamy jakieś wątpliwości zawsze warto sprawdzić ciśnienie opon na stronach internetowych. Pamiętajmy, że jest ono różne w zależności czy auto jest obciążone, czy jedzie tylko sam kierowca.

Aby nie dopuszczać do podobnych sytuacji należy weryfikować ciśnienie w oponach swojego samochodu przynajmniej raz w miesiącu i przed wyjazdem w większą trasę np. na wakacje. 

wtorek, 2 lipca 2013

1 lipca rusza I etap konkursu Jack’s Custom organizowanego przez Jack Daniel’s Polska

1 lipca rusza I etap konkursu JackOd 1 lipca rusza konkurs, w którym będzie można wygrać ten potężny muscle car o mocy ponad 300 koni mechanicznych.

Pewien mocno nadszarpnięty zębem czasu Dodge Charger już wkrótce wróci tam, gdzie jego miejsce – na szosę. Czas odcisnął na nim swoje piętno, więc ekipa Jack’s Custom zabrała go do swojego warsztatu i z pasją oraz pełnym zaangażowaniem doprowadziła go do stanu z czasów świetności.
We wrześniu wygląd samochodu wielu wciśnie w fotel.

 

Teraz amerykański muscle car może trafić do każdego, kto podejmie wyzwanie i o niego zawalczy. Kiedy ekipa Jack’s Custom odda Dodge’a w ręce zwycięzcy konkursu, jego karoseria będzie lśniła blaskiem, a silnik zaryczy tak, jak 40 lat temu. Aby wygrać jedynego w swoim rodzaju Dodge’a, należy wejść na stronę www.facebook.com/jackdanielspolska i wziąć udział w konkursie. Jego pierwszy etap trwa od 1/07 do 23/08 2013 roku.

JACK DANIEL’S PRZYPOMINA: PIJ ODPOWIEDZIALNIE www.pijodpowiedzialnie.pl

*****

Jack Daniel’s: Destylarnia Jack Daniel’s jest najstarszą oficjalnie zarejestrowaną destylarnią w USA. Jej właścicielem był Jasper Newton Daniel, człowiek, który większość swojego życia poświęcił
na doskonalenie procesu produkcji whiskey. Destylarnia zlokalizowana w miasteczku Lynchburg,
w stanie Tennessee do dziś znajduje się w Narodowym Spisie Miejsc Historycznych USA.
tam wytwarzane: Jack Daniel’s Old No.7 Tennessee Whiskey, Gentleman Jack i Jack Daniel’s Single Barrel. Dystrybutorem produktów marki Jack Daniel’s w Polsce jest Brown Forman Polska Sp. z o.o.